Multimodal Interaction in Pattern Recognition and Computer Vision (Consolider Ingenio 2010)

Over the last few years, Multimodal human Interaction (MI) has become an important field of increasing attention. Advanced man-machine interfaces with high cognitive capabilities are a hot research topic that aims at solving challenging application problems in the information technology society. The outstanding need for the development of interactive systems with cognitive capabilities is clearly reflected, for instance, in the Spanish Research Programme for Information Technologies and in the Information and Communication Technologies work Programme of the European Union,where these developments are included as one of the priority research challenges for short and middle term research in information systems.

The idea of computer interactive systems stems from the early stages of computer science. In the seventies, Jarvis already foresaw a highly relevant role of areas such as Computer Vision (CV) and Pattern Recognition (PR) in the development of advanced man-machine interfaces [1]. Nevertheless, from those bright promises, only a very small fraction of the huge potential of PR and CV in MI has been actually exploited so far [2].

Tapping this potential entails several research challenges and opportunities in order to adapt PR and CV approaches to the dynamic and changing environments of interactive systems. This project aims to establish a research program to explore all these opportunities and challenges. The ultimate goal is to show how existing PR and CV technologies can naturally evolve to help developing advanced multi-modal interactive systems that will realize the long standing promises of a seamless synergy between persons and machines.

The research consortium that has been constituted to achieve this goal is composed of 81 highly qualified scientists and engineers from seven research groups and ten different public research institutions. This staff includes many internationally renowned researchers in the fields of Pattern Recognition, Machine Learning, Image Processing, Computer Vision, Speech and Language Processing and Robotics.

Página del proyecto: http://miprcv.iti.upv.es

ERMES (An Earth obseRvation Model based RicE information Service)
ERMES (An Earth obseRvation Model based RicE information Service) aims to develop a prototype of downstream service dedicated to rice sector based on assimilation of EO and in situ data within crop yield modelling. The objective of this service, targeted to European needs, is to: contribute to the regional authorities in the implementation of agro-environmental policies; support farming activities for sustainable management practices; provide independent reliable information to the agro-business sector. The long term goal is to extend and adapt the service to Asian and African markets, in order to boost European competitiveness and contribute to a sustainable development. On the base of previous experience of
La integración de sistemas para la medida y compensación de aberraciones ópticas en tiempo real mediante la implementación de sistemas adaptativos de control cerrado basados en moduladores espaciales de luz de elevadas prestaciones y bajo coste así como de elementos ópticos difractivos de propósito específico constituye una de las características diferenciadoras de este proyecto. Por otra parte, las propiedades especiales que presenta la radiación procedente de una fuente láser de femtosegundo confieren a nuestros dispositivos características únicas en una gran variedad de aplicaciones para las que se requiere una respuesta resuelta en el tiempo. En el campo de la ciencia
Science and Applications of Ultrafast Ultraintense Lasers SAUUL (Consolider-Ingenio 2010)
  The main goal of SAUUL project is to advance the Science and Applications of Ultrafast and Ultra-intense Lasers (SAUUL) in Spain, thereby positioning our country amongst the ten most technologically advanced countries in the world in this area of photonics. This project is funded by the Ministerio de Ciencia e Innovación with a budget of 4.500.000€.
España Virtual
España Virtual es un proyecto de I+D, subvencionado por el CDTI dentro del programa Ingenio 2010, orientado a la definición de la arquitectura, protocolos y estándares de la futura Internet 3D, con un foco especial en lo relativo a visualización 3D, inmersión en mundos virtuales, interacción entre usuarios y a la introducción de aspectos semánticos, sin dejar de lado el estudio y maduración de las tecnologías para el procesamiento masivo y almacenamiento de datos geográficos.